Begrundelse af skolens valgte udviklingsområder
På Rosengårdskolen arbejder vi med en udviklingsplan, der løber i perioden 2022 til 2027.
I udviklingsplanen er flere indsatsområder beskrevet.
Skolens fokus i skoleåret 2024-25 er på følgende indsatsområder:
• Implementering af ny meddelelsesbog
• S/H samarbejdet med elevcentreret fokus
• Co-teaching og udvikling af dette
• Ny ungedidaktik og indførelse af fagdage med mere variation i uv.
Beskrivelse af, hvordan der arbejdes med udviklingsområderne på Rosengårdskolen
Implementering af ny meddelelsesbog og S/H samarbejdet med et mere elevcentreret fokus:
I skolebestyrelsen har der været et arbejdet omkring forældresamarbejde og udvikling af S/H samtalen. Derfor blev skoleåret 2023-24 et forsøgsår, hvor forskellige måder at afvikle S/H samtaler på har været afprøvet, og der er gjort forskellige forsøg med form på Meddelelsesbogen. Desuden har en arbejdsgruppe med fokus på skolens identitet og grundlæggende værdier besøgt en skole i København, og fået inspiration.
På personalemøder er der arbejdet med området, og kolleger har fremlagt eksempler på S/H samtaler med et elevcentreret fokus for hinanden.
Med inspiration fra andre skoler, har indholdet i meddelelsesbogen som en AULA-udgave været drøftet, og der er taget beslutning om en form, som Rosengårdskolen har udviklet sammen med Easy IQ, og som vil blive rullet ud i skoleåret 2024-25.
Co-teaching, Ny Ungedidaktik og fagdage med mere variation i undervisningen:
Der har været arbejdet med udvikling af Ny Ungedidaktik hen over sidste skoleår. Der har været afholdt workshops for lærere og pædagoger og for elever i ungemiljøet.
En arbejdsgruppe har været nedsat, og her er det materiale, der er udarbejdet blevet behandlet, hvorefter der er truffet beslutning om, hvordan den konkrete ungedidaktik skal se ud på Rosengårdskolen.
Co-teaching er en del af ungedidaktikken, og vi har i alle afdelinger indført Co-teaching. Vi er i gang med at udvikle særlige faglokaler til Co-teaching, hvor arbejdet med mere varieret undervisning understøttes af de fysiske rammer.
Desuden er der på hele skolen indført fagdage, med henblik på at få mere udeskole og variation i undervisningen.
På fagudvalgsmøder står ressourcepersoner for at facilitere videndeling og at tilføre viden i arbejdet med Co-teaching, samt variation/deltagelsesmuligheder for alle, i et fagfagligt perspektiv.