Begrundelse af skolens valgte udviklingsområder
På Rosengårdskolen arbejder vi med en udviklingsplan, der løber i perioden 2022 til 2027.
I udviklingsplanen er flere indsatsområder beskrevet.
Skolens fokus i skoleåret 2025-26 er på følgende indsatsområder:
• fagligt løft i dansk og matematik
• S/H samarbejdet med elevcentreret fokus
• Co-teaching og udvikling af dette.
• Ny ungedidaktik og indførelse af fagdage med mere variation i uv.
Beskrivelse af, hvordan der arbejdes med udviklingsområderne på Rosengårdskolen
Implementering af ny meddelelsesbog og S/H samarbejdet med et mere elevcentreret fokus:
I skolebestyrelsen har der været et arbejdet omkring forældresamarbejde og udvikling af S/H samtalen. Derfor blev skoleåret 2023-24 et forsøgsår, hvor forskellige måder at afvikle S/H samtaler på har været afprøvet, og der er gjort forskellige forsøg med form på Meddelelsesbogen. Desuden har en arbejdsgruppe med fokus på skolens identitet og grundlæggende værdier besøgt en skole i København, og fået inspiration.
På personalemøder er der arbejdet med området, og kolleger har fremlagt eksempler på S/H samtaler med et elevcentreret fokus for hinanden.
Co-teaching, Ny Ungedidaktik og fagdage med mere variation i undervisningen:
Der har været arbejdet med udvikling af Ny Ungedidaktik hen over sidste skoleår med fokus på stationsundervisning
Der har været afholdt en workshop for lærerene om stationsundervisning. Co-teaching er en del af ungedidaktikken, og vi har i alle afdelinger indført Co-teaching. Desuden har vi udviklet særlige workspacec til Co-teaching, hvor arbejdet med mere varieret undervisning understøttes af de fysiske rammer.
Desuden er der på hele skolen indført fagdage, med henblik på at få mere udeskole og variation i undervisningen.
På fagudvalgsmøder står ressourcepersoner for at facilitere videndeling og at tilføre viden i arbejdet med Co-teaching, samt variation/deltagelsesmuligheder for alle, i et fagfagligt perspektiv.
Beskrivelse af, hvordan ledelsen leder arbejdet med udviklingsområderne
Ledelsen planlægger og faciliterer personalemøder og afdelingsmøder som holder fokus på indsatsområderne.
Udviklingen drøftes i forskellige fora så som PLC-regi, Lokal Udvalg og Koordinator Udvalg.
• Ledelsen prioriterer opfølgning på indsatsområder på strategiske ledermøder.
• Der afholdes læringsforum hvor ledelsen har koordineret spørgsmål og fokusområder, der understøtter, at teams arbejder videre med de indsatser der er i igangsat.
• Der er planlagt lederwalk through i forbindelse med Ny Ungedidaktik.
Vi forventer at kunne se en effekt af indsatserne på følgende måder:
I Trivselsmålingen vil vi gerne se en øget motivation fra eleverne.
Øget forældre fremmøde til forældremøder og andre skolearrangementer.
Forældre oplever et mere ressourcefokuseret perspektiv til S/H-samtaler.
Mere dialog til S/H samtaler, øget elev-involvering.
Tryghed i samtalen for eleverne.