Internationalt samarbejde

ERASMUS logo

Internationalt samarbejde på Rosengårdskolen

I en globaliseret verden hvor respekt og samarbejde er vigtige nøgleord i samtidens mange udfordringer lige fra klimaforandringer og flygtningekriser til uddannelse og fremtidsmuligheder, ser vi internationalt samarbejde med andre skoler som et vigtigt fokuspunkt. Vi prioriterer derfor at knytte tætte bånd til skoler i Europa med håb om at knytte venskaber, skabe fælles projekter og i det hele taget at lære af hinanden.

På Rosengårdskolen er vi meget stolte over, at vi siden 2017 har været med i hele 4 europæiske projekter i Erasmus+ programmet. Vi færdiggjorde i sommeren 2019 to projekter. Vores eget lokale projekt på Rosengårdskolen kaldet “Professionelt læringsfællesskab i et europæisk perspektiv” og et stort internationalt projekt “Let’s cross the boundaries of primary education together”. Sidstnævnte projekt var et samarbejde med en tysk (Celle), spansk (Barcelona), kroatisk (Strahoninec), græsk (Trikala) og tjekkisk (Most) skole. Projektets mål var udgivelser af en række skolemagasiner lavet af eleverne om skolernes forskellige fag.
<<< LINK til MAGASINERNE >>>

I 2019-20 deltog vi i to Erasmus+ projekter med partnerskoler fra flere europæiske lande. Det første projekt “Europe is playing, Europe is learning” har fokus på den anderledes matematikundervisning. Under vores udvekslingsmøder har hver skole små og anderledes matematikspil og opgaver med, som skal være med til at øge interessen for arbejdet med matematik og 21st century skills. Samarbejdsskolerne er:
Zakladni skola, Most, Tjekkiet
A.E. Sygxrona Ekpaideftria, Trikala, Grækenland
Ysgol y Ddwylan, Newcastle Emlyn, Wales
Ecole primaire Turenne, Turenne, Frankrig

Det andet og nyeste projekt, som startede op efteråret 2019, hedder “Zusammen für ein gesundes Leben in Europa”. Her er temaet sundhed og trivsel. Elever på skolen skal gennem projektet opleve at sundhed er et emne, som har samme aktualitet for unge på tværs af grænserne i Europa. Projektet er målrettet skolens 6. årgang (2019-20). Derfor vil 20 elever fra årgangen få chancen for at komme på udvekslingsbesøg på en af vores 5 samarbejdsskoler. Desuden vil alle årgangens elever blive inddraget i delaktiviteter og i det store venskabsbesøg, når vi i september 2020 får besøg af 20 elever fra de andre 5 skoler i en hel uge.
Samarbejdsskolerne er:
Osnovna Sola Ivana Cankarja Lutjomer, Slovenien
A.E. Sygxrona Ekpaideftria,  Grækenland
OOU Petar Pop Arsov, Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
Birzu Kastonu Pagrindine Mokykla, Litauen
Oberschule Westercelle, Celle, Tyskland

Børneflok og lærer kigger efter Danmark på kortErasmus samarbejdspartnereErasmus samarbejdspartnereErasmus konference